VEB HALBMOND-TEPPICHE [DE]
Exploration #65 (testo italiano a fondo pagina). VEB Halbmond-Teppiche was a carpet factory which made highly praised carpets in the orient style. The factory was founded in 1880 and grew up very rapidly. In 1930 it had more than 2500 employees and it became the largest carpet producer in Europe. In 1936 Adolf Hitler’s ‘Reichskanzelerei’ (Reich Chancellery) was entirely furnished with Halbmond carpets.
After the reunification of Germany factory moved to another part of the town and the majority of the old building were abandoned. The company is still active today in a modernised factory.
Esplorazione #65. La VEB Halbmond-Teppiche era una fabbrica di tappeti molto rinomata che produceva tappeti in stile orientale. La fabbrica fu fondata nel 1880 e si sviluppò molto rapidamente. Nel 1930 aveva più di 2500 dipendenti e divenne il più grande produttore di tappeti in Europa. Nel 1936 la “Reichskanzelerei” (Cancelleria del Reich) di Adolf Hitler fu interamente arredata con tappeti Halbmond.
Dopo la riunificazione della Germania, la fabbrica si trasferì in un’altra zona della città e la maggior parte del vecchio edificio fu abbandonata. L’azienda è ancora oggi attiva in una fabbrica modernizzata.