GÜTERBAHNHOF PANKOW [DE]

Exploration #19 Güterbahnhof Pankow (testo italiano a fondo pagina). This railroad yard began operations in 1893 (or 1904 depending on your source) and was only closed down in 1997. At its peak, it could handle up to 1800 freight cars a day. The impressive round building, where they were able to turn locomotive engines with no reverse, is a listed building, a denkmalgeschützten Rundlokschuppen, apparently dating to 1893 and one of the last two in Germany.

The trainyard Güterbahnhof Pankow, including the main station and roundhouses were closed down in the mid 1990s. Most of the tracks have been dismantled and the main buildings have been stripped inside (either by the Bahn or by Vandals). Apparently the whole area (40 hectare) has been bought by a property investor in 2009, who intends to build a giant shopping center, furniture store and parking lot on the area. The investor reportedly wants to invest 5 million to restore the Roundhouse for cultural use.

For now the train turntable doesn’t spin anymore, the control cabin’s in a sorry state and the clock on the administration building only tells the time twice a day (source abandonedberlin.com).

Esplorazione #19 Güterbahnhof Pankow. Questo scalo ferroviario è entrato in funzione nel 1893 (o nel 1904, a seconda delle fonti) ed è stato chiuso solo nel 1997. Al suo apice, poteva gestire fino a 1800 vagoni merci al giorno. L’imponente edificio rotondo, dove potevano ruotare i motori delle locomotive senza retromarcia, è un edificio classificato come denkmalgeschützten Rundlokschuppen, apparentemente risalente al 1893 e uno degli ultimi due in Germania.
Il cantiere ferroviario Güterbahnhof Pankow, compresa la stazione principale e i capannoni, è stato chiuso a metà degli anni Novanta. La maggior parte dei binari è stata smantellata e gli edifici principali sono stati spogliati all’interno (sia dalla Bahn che dai vandali). A quanto pare l’intera area (40 ettari) è stata acquistata da un investitore immobiliare nel 2009, che intende costruirvi un enorme centro commerciale, un negozio di mobili e un parcheggio. Secondo quanto riferito, l’investitore vuole investire 5 milioni per restaurare la Roundhouse per uso culturale.
Per ora la piattaforma girevole del treno non gira più, la cabina di comando è in uno stato pietoso e l’orologio dell’edificio amministrativo segna l’ora solo due volte al giorno (fonte abandonedberlin.com).