THE MEDICAL TRAIN [DE]


Exploration #160 (testo italiano a fondo pagina). The medical train is a set of railway carriages that were used as an ambulance and mobile hospital. It is disused but preserved and looked after by a non-profit association which deals with the preservation of historical rail vehicles.
The medical train were also called “Katastrophenzug”, “catastrophe train” in English. There were 14 trains which were used during the first and second world wars, distributed all over the former German Democratic Republic. Unfortunately, most of those K-trains were scrapped by now. Only a couple of them have survived: this specific train was located in Leipzig and went under the name of “K9”.
The first K-train was produced in the 1950s by the German State Railroad Company. Officially they were planned as emergency trains during natural disasters. But off the record those vehicles should serve as ambulance trains for the USSR and the GDR’s National People’s Army. Allegedly those trains were only in transit during night hours to prevent possible espionage activities. In case of a nuclear war those vehicles would have been called into action as some kind of first care. Fortunately, the deployment of the trains didn’t become necessary.

Esplorazione #160. “The medical train” consiste un insieme di carrozze ferroviarie che venivano utilizzate come ambulanza e ospedale mobile. È in disuso ma preservato e curato da un’associazione no-profit che si occupa della conservazione di veicoli ferroviari storici.
I treni medici erano anche chiamati “Katastrophenzug”, “treno delle catastrofi” in italiano. C’erano 14 treni utilizzati durante la prima e la seconda guerra mondiale, distribuiti in tutta l’ex Repubblica Democratica Tedesca. Sfortunatamente, la maggior parte di questi treni sono stati ormai demoliti. Solo un paio sono sopravvissuti: questo treno specifico si trovava a Lipsia e andava sotto il nome di “K9”.
Il primo treno K fu prodotto negli anni ’50 dalla compagnia ferroviaria statale tedesca. Ufficialmente erano previsti come treni di emergenza durante i disastri naturali. Ma ufficiosamente quei veicoli dovevano servire come treni ambulanza per l’URSS e l’esercito nazionale popolare della DDR. Presumibilmente quei treni erano in transito solo durante le ore notturne per prevenire possibili attività di spionaggio. In caso di guerra nucleare quei veicoli sarebbero stati chiamati in azione come una sorta di prima assistenza. Fortunatamente, il dispiegamento dei treni non si rese necessario.